Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity. Newag dostarczył ostatnie Griffiny 160

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Data publikacji:
19-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP Intercity

Podziel się ze znajomymi:

Do PKP Intercity trafiły 2 ostatnie lokomotywy Griffin EU160 wyprodukowane przez nowosądecką fabrykę Newag. Zamówienie dotyczyło 46 pojazdów - łącznie Intercity ma teraz 96 takich lokomotyw. Rozpoczęły się też odbiory pierwszych z 63 lokomotyw EU200.

PKP Intercity odebrało 2 ostatnie nowe lokomotywy Griffin EU160 wyprodukowane przez polską firmę Newag w Nowym Sączu. Umowa na dostawę 46 lokomotyw została zawarta w grudniu 2023 r., zaś pierwsze pojazdy z tego kontraktu trafiły do spółki już w październiku 2024 r. Zakup tych pojazdów był realizowany przy wsparciu środków unijnych pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Lokomotywy Griffin EU160, o prędkości maksymalnej 160 km/h, służą w PKP Intercity już od kilku lat. Znacząco wzmacniają potencjał trakcyjny przewoźnika oraz podnoszą jakość i niezawodność przewozów dalekobieżnych. Lokomotywy EU160 są wyposażone m.in. w system bezpieczeństwa ETCS poziomu 2, system diagnostyki pokładowej, system przeciwpożarowy, monitoring wizyjny, systemy sterowania drzwiami składu wagonowego, lokalizacji GPS oraz system łączności pokład–ziemia. Ostatnie odebrane lokomotywy EU160 w najbliższych dniach będą wdrażane do rozkładu jazdy i wzmocnią kursującą flotę pojazdów. Dzięki zakończeniu kontraktu przewoźnik posiada już 96 takich lokomotyw.

Lokomotywy z prędkością 200km/h

PKP Intercity rozpoczyna kolejny etap rozwoju floty lokomotyw. Spółka odebrała dwie pierwsze lokomotywy wielosystemowe o prędkości 200 km/h z puli 63. Umowa przewiduje możliwość skorzystania z opcji zakupu dodatkowych 32 pojazdów. Zarząd przewoźnika od dawna sugeruje, że chce z tej opcji skorzystać. 

Nowe lokomotywy będą wykorzystywane przede wszystkim w ruchu dalekobieżnym na modernizowanych liniach kolejowych, dostosowanych do wyższych prędkości. Griffin EU200 to elektryczna lokomotywa wielosystemowa, która może pracować pod trzema systemami zasilania (3 kV DC, 15 kV AC oraz 25 kV AC). To umożliwia obsługę połączeń nie tylko w Polsce, ale docelowo również w Czechach, Austrii, Niemczech, na Słowacji i Węgrzech. Proces homologacji międzynarodowej tych pojazdów jest w toku - więcej piszemy o tym tutaj.

Zgodnie ze strategią

Realizacja obu projektów zakupu lokomotyw wpisuje się strategię rozbudowy parku taborowego PKP Intercity. W fabryce w Nowym Sączu, poza realizacją zamówienia na 63 lokomotywy Griffin EU200, trwają obecnie także prace na produkcją 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Wartość tych dwóch projektów wynosi prawie 5,7 mld zł brutto.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Koleje Śląskie: Będzie 35 Impulsów i nowa baza w Gliwicach

Infrastruktura

Koleje Śląskie: Będzie 35 Impulsów i nowa baza w Gliwicach

Jakub Rösler 05 grudnia 2025

PKP Intercity. Kiedy Griffiny 200 z Newagu wyjadą za granicę?

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Zobacz również:

PESA: Pierwsza Gama 3.0 PKP Intercity gotowa. Trwają uruchomienia

Tabor i technika

PESA: Pierwsza Gama 3.0 PKP Intercity gotowa. Trwają uruchomienia

Jakub Rösler 19 grudnia 2025

SKM Warszawa. Pierwszy ELF po naprawie głównej już jeździ

Tabor i technika

SKM Warszawa. Pierwszy ELF po naprawie głównej już jeździ

inf. pras SKM Warszawa 19 grudnia 2025

Pozostałe z wątku:

Koleje Śląskie: Będzie 35 Impulsów i nowa baza w Gliwicach

Infrastruktura

Koleje Śląskie: Będzie 35 Impulsów i nowa baza w Gliwicach

Jakub Rösler 05 grudnia 2025

PKP Intercity. Kiedy Griffiny 200 z Newagu wyjadą za granicę?

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Zobacz również:

PESA: Pierwsza Gama 3.0 PKP Intercity gotowa. Trwają uruchomienia

Tabor i technika

PESA: Pierwsza Gama 3.0 PKP Intercity gotowa. Trwają uruchomienia

Jakub Rösler 19 grudnia 2025

SKM Warszawa. Pierwszy ELF po naprawie głównej już jeździ

Tabor i technika

SKM Warszawa. Pierwszy ELF po naprawie głównej już jeździ

inf. pras SKM Warszawa 19 grudnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij